Tuesday 22 April 2014

Penetasan



Sepanjang tempoh untuk menetas, arowana betina akan mengelilingi dan melindungi arowana jantan dan dipercayai mengusir keluar induk-induk lain daripada lokasi bertelur supaya induk lain mencari lokasi baru untuk bertelur selain induk yang sedang mengeram telur mampu membesarkan anak-anak arowana. Pengusiran ini boleh menyebabkan keganasan dan arowana jantan dikhuatiri akan tertelan beberapa biji telur tanpa ia sedari. 

Dengan suhu antara 28-30° Selsius (79-86° Fahrenheit), kantung telur yang meloyot kekuningan di bahagian luar perut anak-anak arowana akan mula terserap sepenuhnya dalam tempoh 60 hari. Buat pertamakalinya kelak, anak-anak arowana akan beransur-ansur keluar dari mulut bapanya untuk sementara waktu. Di peringkat ini, kita perlu menjaring induk-induk tersebut bagi mengambil anak-anak arowana bagi memperoleh hasil yang produktif. Dalam proses penjagaan, bolehlah memberi makan anak-anak arowana dengan cacing merah (bloodworm) atau anak-anak ikan gapi (baby guppies) dan ulat burung yang halus.

Anak-anak arowana boleh dipindahkan daripada tangki induk mereka, jika mereka dapat menerima makanan yang diberi setelah beberapa hari kemudian. Pastikan air tangki baru diisi separuh daripada air tangki induk mereka, manakala suhu dan komposisinya harus sama dengan tangki induk mereka bagi mengelakkan kekejutan dan kematian dengan suhu 28-29° celsius.

No comments:

Post a Comment