Tuesday 22 April 2014

PERHATIKAN PERALATAN AKUARIUM




Berhasil tidaknya akuarium menjadi tempat yang nyaman bagi ikan arowana, sungguh dipengaruhi oleh kelengkapan penyokong.
Aerator
Fungsi aerator atau pengepam udara adalah membekalkan udara ke dalam air akuarium, dan sekaligus menguapkan atau mendorong hasil sisa-sisa pembakaran ke luar dari akuarium. Aerator dikatakan baik, jika arus listrik yang menggerakkannya kecil, tetapi udara yang ditiupkannya relatif banyak.
- Heater & Thermometer
Alat pemanas (heater) ini diperlukan terutama pada waktu suhu air akuarium turun drastik. Sedangkan alat pengawal suhu air atau termometer juga dipasang dalam akuarium. Di kadar dingin, heater dan termometer ini sangat diperlukan.
Filter
Fungsi filter atau penyaring untuk menyaring air dalam akuarium. Kerja filter mencakupi ini untuk menyedut air akuarium, menyaring, dan mengembalikannya lagi ke dalam akuarium dalam keadaan bersih.
- Lampu TL
Keberadaan lampu TL, selain menyinarkan cahaya, juga memperhiaskan akuarium. Tapi, jangan sampai sinar lampu TL justru menimbulkan panas yang melebihi kesesuaian. sesuainya untuk akuarium seluas 80×40 cm memerlukan lampu TL berdaya 20 watt.

No comments:

Post a Comment