Tuesday 22 April 2014

Penyakit pada Ekor.



Sebelum menghadapi penyakit ini biasanya arowana akan menunjukkan tingkah laku yang lain daripada biasanya. Arowana akan kelihatan gelisah dengan berenang  ke sana ke mari. Beberapa hari kemudian sirip ekor akan koyak selaputnya sehingga mirip sisir dan yang tertinggal hanyalah jari-jari siripnya. Gejala ini mulanya hanya kecil lalu akan bertambah panjang dan tidak jarang sebahagian dari jari sirip itu akan hilang.

Penyakit ini biasanya disebabkan oleh sejenis parasit yang melekat pada ekor arowana dan menyebabkan rasa gatal yang tidak tertahankan. Arowana berusaha mengatasinya dengan cara berenang kehulu kehilir dan mengigit ekornya sehingga kelihatan compang-camping.

Merawat penyakit ini adalah mudah. Pindahkan Arowana ke dalam aquarium lain yang bersih (steril) dan sudah diisi dengan air yang memenuhi syarat. Masukan sekitar 20 titis ubat Tropical Fish Medicine dan biarkan arowana tetap di dalamnya selama beberapa hari. Jangan lupa membersihkan aquarium yang satunya agar nantinya arowana mampu ditempatkan kembali tanpa dikhuatiri dijangkiti lagi.

No comments:

Post a Comment