Tuesday 22 April 2014

TUTUP INSANG MELENKUNG



Sering kita lihat tutup insang arowana melengkung keluar, sehingga sebahagian insangnya kelihatan. Arowana dengan keadaan seperti ini tentu tidak senang dipandang. Ikan Arwana yang satu ini mati karena penyakit insang, dengan ciri-ciri insang ikan berubah menjadi hitam.
Penyebab penyakit ini pelbagai, yang pertama disebabkan kualiti air dalam aquarium yang tidak memenuhi kadar terutama suhunya. Aquarium yang terlalu dingin atau tidak hangat boleh mendorong ikan arowana terkena penyakit ini. Penyebab lainnya adalah pemberian ubat-ubatan yang berlebihan, serangan sejenis bakteria, atau karena air dalam aquarium rendah kandungan oksigen. Hal ini dapat dijelaskan kerana air yang mempunyai kandungan oksigen yang rendah akan lebih sering

membuat arowana membuka dan menutup insangnya. Gerakan itu sering tidak sempurna. Maknanya sebelum tutup insang benar-benar menutup, insang dibuka lagi untuk menghirup sedalam-dalamnya air untuk memenuhi tuntutan oksigen. Dari gerakan yang tidak sempurna ini kemudian tutup insang arowana tetap terbuka dan tubuhnya tidak normal.
Untuk mencegahnya agar menjaga kandungan oksigen dalam air tetap tinggi diatasi dengan memberikan cukup aerasi pada aquarium. Jika perlu aerator diganti dengan tenaga yang lebih besar. Kemudian tidak lupa menjaga keseluruhan kualiti air tetap prima sehingga tetap layak dihuni oleh arowana.
Teknik merawat ikan Arowana, salah satunya adalah dengan menyepit ikan yang sakit di antara dua penyepit kaca dan men-supply oksigen murni langsung ke arah insang. Jika tutup insang yang melengkung ini belum terlalu parah maka bisa diperbaiki dengan jalan melakukan operasi kecil pada tepi tutup insang.

No comments:

Post a Comment